
Sposoby pozyskiwania materiałów:
-
Rozdrabnianie pozostałości pojazdu po wstępnym osuszeniu z płynów i demontażu akumulatora, przez strzępiarki. Rozdrobnione materiały są segregowane automatyczne na trzy frakcje:
-
złom metalowy żelazny, tzw. złom magnetycznye,
-
złom metali nieżelaznych, tzw. złom niemagnetyczny,
-
materiały niemetalowe tzw. frakcja lekka, która składa się z tworzyw sztucznych, gumy, szkła.
-
-
Rozdrabnianie dwuetapowe (osuszenie i usunięcie akumulatora jw.):
-
najpierw: z pojazdów demontowane są części i zespoły w celu dalszej sprzedaży,
-
następnie: pozostałości pojazdu są poddawane tak, jak w sposobie pierwszym, strzępieniu w celu odzyskania metali i innych materiałów
Materiały z demontażu
-
Materiały płynne (oleje, płyny chłodnicze i czyszczące, paliwa)
-
Złom metalowy (metale żelazne i nieżelazne)
-
Gumy i tworzywa sztuczne
-
Tekstylia na bazie włókien naturalnych
-
Szkło
Złom metalowy (metale żelazne)
Złom metalowy „magnetyczny”, czyli stale:
-
węglowe: blachy karoseryjne, elementy konstrukcji pojazdu, ramy siedzisk itp.
-
stopowe:
-
chromowe odporne na korozję: wycieraczki, sprężyny, filtry paliwa, obejmy zaciskowe termostatów, tłumików i innych elementów układu wydechowego, elementów poduszek powietrznych, okucia pasów bezpieczeństwa, elementów zamków drzwi, kołpaków kół, elementów ozdobnych karoserii),
-
chromowo-niklowo-molibdenowe, odporne na korozję: układy wydechowe – narażone na wysoką temperaturę,
-
zaworowe: zawory wlotowe i wylotowe silnika
Złom metalowy (metale nieżelazne)
Złom metalowy „niemagnetyczny”, czyli metale nieżelazne – tzw. metale kolorowe:
-
stopy aluminium (głowice, bloki, tłoki, korpusy, elementy karoserii, elementy układu kierowniczego, felgi, pokrywy i wiele innych detali),
-
stopy magnezu (koła kierownicy, elementy siedzeń, pokrywy rozrządu, różne korpusy i wsporniki),
-
miedź (przewody elektryczne),
-
ołów i jego stopy (akumulatory i końcówki przewodów elektrycznych podłączanych do akumulatora),
-
cynk (zabezpieczenie przeciwkorozyjne blach karoseryjnych).
Gumy i tworzywa sztuczne
W samochodzie znajduje się średnio ok. 100 – 150 kg tworzyw sztucznych. Łącznie w samochodzie znajdzje się ok. 50 kg gumy i tworzyw gumopodobnych, w tym ok. 40 kg ogumienie. Zamierzacie dowiedzieć się więcej na temat tego w jaki sposób samochodu poddawane są kasacji oraz co się z tym wiąże?
Gumy i materiały gumopodobne
Opony stanowią ok. 66% gumy w samochodzie. Zużyte opony ze względu na swą ilość i trwałość (nie ulegają zupełnej degradacji w środowisku naturalnym nawet przez 100 lat) stanowią odpad uciążliwy i zostały zakwalifikowane do kategorii odpadów, które powinny być wykorzystywane przemysłowo. W odpadach gumowych trafiających na składowiska komunalne dominują właśnie opony i dęt-ki, a nadto przewody, uszczelki, elementy zawieszenia, paski klinowe (a także obuwie i taśmy transportowe).