Komunikacja w firmie jest niezwykle istotna. To ona w dużej mierze warunkuje jakość i efektywność pracy. Poziom komunikacji między pracownikami firmy zależy od relacji między nimi. Dobre porozumiewanie się zespołu wymaga wielu starań i wysiłków. Nie jest to także zadanie, lecz raczej proces, o który należy stale dbać.
Skomplikowane powiązania komunikacyjne
Jak wiadomo, żadne relacje nie należą do spraw prostych. Tak samo to jest z koneksjami w firmie, gdzie to dodatkowo wszystko utrudnia istnienie pewnej hierarchii. Już samo zbiorowisko ludzi odznacza się zawsze różnorodnością osobowości i temperamentów. Przejawiające się różnice, okazują się bardzo wartościowe, choć na początku nie jest to dosyć jasne.
Zróżnicowanie wśród pracowników finalnie wspiera i ułatwia pracę, ponieważ wówczas każde indywiduum jest w stanie wnieść coś inspirującego. Jest to diament, który należy oszlifować. O czym nie wiedzą, niektórzy ludzie na stanowiskach kierowniczych. Transformacja relacji między pracownikami w firmie może doprowadzić do zaskakującej harmonii. Prawidłowa komunikacja wiązać się musi z naturalnością, dlatego wszelkie próby stłamszenia i ujednolicenia pracowników psują drzemiący w nich potencjał.
Szczególnym problemem jest także komunikacja między pracownikami a przełożonymi. Sam fakt zajmowania tak odmiennego stanowiska jest dużym wyzwaniem dla komunikacji. Praca nad relacjami w pracy, a co za tym idzie, dążenie do wypracowania prawidłowej komunikacji wymaga pewnej teoretycznej wiedzy.
Jeśli zamierza się nad czymś pracować, warto wiedzieć, dokąd się kroczy. Istotna jest świadomość, jak powinna wyglądać zdrowa komunikacja w firmie, tę wiedzę należy utrwalać i rozpowszechniać.
Mądra komunikacja wewnętrzna
Zmotywowani i zadowoleni pracownicy wykonują swoje zadania lepiej i sprawniej. Dlatego istotne jest to, jak się oni czują w firmowej przestrzeni. Według badań satysfakcje pracowników w największym stopniu kształtuje firmowa atmosfera. Panujący w firmie klimat jest ściśle uzależniony od komunikacji między pracownikami. Z tego powodu dobra komunikacja wewnętrzna powinna stanowić jedną z priorytetowych celów firmy.
Dobra komunikacja nie jest jednostronna, to istotne kryterium. Pracownik musi dostawać wiele różnych informacji. Konieczne są informacje zwrotne, pracownik musi dostawać rzetelne i uczciwe wiadomości, dotyczące wykonywanych przez niego zadań. Żaden człowiek nie lubi robić rzeczy, które nie mają sensu, tak też wygląda sytuacja pracowników.
Informacja zwrotna pokazuje, że praca ma sens i wartość. Nadawane komunikaty nie mogą być wyłącznie negatywne, gdyż ciągłe słuchanie krytyki osłabia motywację pracownika. Otrzymywanie tylko negatywnych informacji doprowadzić może do załamania i zwolnienia. Właściwie wykonywana praca musi zostać zauważona i doceniona.
Nikt przecież nie czuje się dobrze tam, gdzie jest ignorowany. Dobra komunikacja wiąże się z zauważaniem szerokiego spektrum umiejętności i zaangażowania pracowników.
Proces ulepszania komunikacji wiąże się ze zbieraniem opinii wśród pracowników. Ludzie muszą mieć możliwość wyrażenia własnych trosk i wizji. Odebranie im mowy, równa się z zanegowaniem ich godności. Dlatego kolejną istotną kwestią jest szacunek międzyludzki. Jest on równoznaczny z utrzymaniem na porządku dziennym kultury osobistej. W firmie musi panować atmosfera poszanowania, każdego jako człowieka, ale także wszelkiej pracy jako wartości dodanej.
Krytyka naturalnie jest również częścią komunikacji w firmie, musi być ona właściwie wyważona i konstruktywna. Jakiekolwiek upomnienie dotyczyć musi niechcianego zachowania, a nie człowieka samego w sobie. Takie podejście sprawia, że pracownicy czują, że mogą coś poprawić i chętnie do tego dążą. Nie biorą tego osobiście, a więc nie cierpi na tym ich motywacja i zaangażowanie.