Marka jest najważniejszą wartością firmy. A przynajmniej powinna być. Czym innym jest misja oraz wizja, którą chcemy zrealizować a czym innym jest marka. Na markę składa się mnóstwo różnorodnych czynników, specjaliści od marketingu z pewnością powiedzieliby, że lista ważnych elementów przekracza nawet setkę, aczkolwiek w przypadku prostych konsumentów odbiór marki można rzutować takimi prostymi sformułowaniami jak:
- nazwa
- logotyp
- czym marka się zajmuje
- jakie ma naczelne hasła
- czy jest tania
Od czego zależy sukces marki?
W przypadku osób zarządzających marką na jej sukces lub klęskę składa się o wiele więcej zmiennych, natomiast chcąc zbudować pierwszy przekaz marka –> klient zwykle buduje się markę najsilniej bazując na przekazie wizualnym – reklamach w różnych mediach, stworzeniu brand hereos, promocji nowej strony internetowej, która została zaprojektowana przy wykorzystaniu nowoczesnych technik promocyjnych itd. Wszystkie te czynności może dla marki wykonać agencja interaktywna, aczkolwiek aby to uczynić niezbędna jest ścisła współpraca z osobami zarządzającymi brandem. Ich zadaniem jest nakreślenie misji firmy, celów, chęci, pragnień i marzeń – mówią nam specjaliści z http://auchstudio.pl. Te w porównaniu z rodzajem branży oraz wymarzoną grupą docelową mogą przełożyć się na łatwiejszą pracę projektantów graficznych czy strategów komunikacyjnych.
Warto w tym miejscu zauważyć, że każda branża może komunikować się inaczej. Począwszy od zwykłych słów, które słychać w reklamie, poprzez samą częstotliwość reklamy czy miejsce jej zamieszczenia, po styl wypowiedzi, ton wypowiedzi, kolory, logotypu czy szablon strony internetowej. Wszystkie te składowe mówią nam o tym, czy marka trzyma się utartego konsensusu dla danego sektora, czy stara się przekazać swoją wizję w innowatorski sposób. Zakład pogrzebowy, który postanowiłby przygotować różową stronę mógłby nie wpasować się to, jak takie firmy widzą konsumenci i prawdopodobnie nie zostałby potraktowany poważnie, co z kolei przeniosłoby się na niski zysk, z kolei wzrosłaby jego rozpoznawalność (co nie jest jednoznaczne z renomą!).
Jak dobrze komunikować?
Podobnie możemy powiedzieć o marce, która stara się wprowadzić nową markę batoników, aczkolwiek komunikuje swoją tożsamość jako marka dla osób eleganckich, w garniturach, grających w wolnych chwilach w golfa. Konsumenci przywykli do marek batoników, które są lekkie, przeznaczone dla osób młodych i energicznych. W przypadku niektórych brandów taka odskocznia od normatywu może być dobrym wyjściem, ale za każdym razem jest to ryzyko, gdyż musimy mieć pewność, że rzeczywiście zjednamy sobie lojalnych klientów. Identyfikacja wizualna firmy jest niezwykle ważna – składa się na nią wszystko to co dotyczy przekazu graficznego ze strony marki i jest ukazywane na zewnątrz. Należy zatem mieć pewność, że to co przygotuje dla nas agencja nie będzie zmieniane z dużą częstotliwością, zaś to, co zostało zaprojektowane jest rzeczywiście ciekawe i oddaje nasze wartości i pomysły.