Przetargi są formą konkursu, który realizowany jest przez konkretnych organizatorów dla konkretnych firm z danej branży. W Polsce prawdopodobnie najczęściej wykonywane są przetargi dla firm budowlanych – zarówno wykonujących stawianie budynków, dróg, remonty czy stawiających hale, magazyny, konstrukcje stalowe i tak dalej.
Czym są przetargi?
Przetargi są polecane tym firmom, które chcą pokazać się na rynku i pochwalić się swoimi możliwościami oraz zdolnościami, które mogą pozwolić im wykonywać konkretne duże zlecenia, kontrakty, zamówienia. Przetargi wg kodeksu cywilnego art 70. organizowane mogą być w sposób otwarty bądź zamknięty. Przetargi otwarte najczęściej są publicznie ogłaszane – zarówno w przestrzeni outdoorowej jak i obecnie w Internecie. Do stanięcia w szranki z innymi podmiotami konkurencyjnymi, specjalizującymi się w tej samem branży, gotowych może być wiele firm, jednakże zwycięzca zwykle jest tylko jeden i zostaje wybrany przede wszystkim na bazie swojego portfolio, możliwości, zasobów oraz kreatywnych idei, które wprowadzone w życie mogą stanowić szybsze wykonanie kontraktu, niższe koszta bądź alternatywne zastosowania, które mogą być atrakcyjne.
Organizator przetargów – czego żąda?
Organizowanie przetargu polega na pisemnym spisaniu przedmiotu przetargu – np. realizacja kampanii marketingowej bądź położenie kilkudziesięciu kilometrów dróg. Szczegółowe wskazanie celu wytypowania zwycięzcy jest ważne, podobnie jak przygotowanie wymagań, które należy spełnić aby w ogóle mieć odpowiednie kompetencje by rywalizować z innymi firmami. Ważnym elementem przetargu jest wadium, które jest formą wejściówki. Każde przedsiębiorstwo, które chce wziąć udział w rozmowach z firmą szukającej zleceniobiorcy musi wpłacić wskazaną sumę pieniędzy, co jest pewnym zabezpieczeniem oraz formą wykazującą poważne podchodzenie do tematu. Dla małych lub niepewnych siebie firm duże wadium w wysokości nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych może być znaczącą przeszkodą w podjęciu walki o wygranie przetargu. Szukasz organizowanych przetargów?
Co trzeba zrobić aby wygrać?
Rozmowy z organizatorem przetargu przeważnie nie są sztywno rozpisane z wyróżnieniem czynności lub innych elementów, które wykonać muszą podmioty rywalizujące. Partnerski dialog z firmami jest zdecydowanie lepszym pomysłem – każda firma powinna się zaprezentować z jak najlepszej strony, uwzględniając potrzebę dostosowania się do oferty zleceniodawcy. Pokazanie swojego przedsiębiorstwa jako najlepiej mogącego sprostać oczekiwań, a nawet je przewyższającego jest skuteczną metodą jawienia się jako lider. Czasami jednak firmy, które są najbardziej ambitne oraz pomysłowe nie przechodzą do następnych etapów rozmów, gdyż żądają zbyt wysokich cen lub posiadają inne cechy, które nie mogą zostać zaakceptowane. W przypadku przetargów na zamówienia publiczne przedsiębiorstwa, które wygrywają przetargi to często te firmy, które oferują wykonanie zlecenia za najniższą kwotę. Czy taka metoda rywalizacji w przetargach jest skuteczna? Okazuje się, że często tak. Niska cena może oznaczać również niższy poziom wykonanej usługi, istnieje ryzyko, że przedsiębiorca nie będzie mógł zrealizować zadań z różnych powodów, np. z powodu upadłości firmy. Wszystko co wydaje się być podejrzane dla organizatorów przetargów powinno być powodem do zakończenia rozmów z tymi firmami.