Inwestycje w maszyny – silniki elektryczne

Sinliki elektryczne - jak działają

Zasada działania maszyny – silnik elektryczny

Podstawą działania każdego urządzenia, maszyny czy nawet pojazdu są silniki elektryczne. Jeśli chcemy się przekonać, jak ważną rolę odgrywają w całym układzie, wyobraźmy sobie świat, w którym stanęły samochody, hale produkcyjne, klimatyzacja, autobusy, tramwaje, samoloty, windy – wystarczy, prawda? Silniki elektryczne wykorzystywane są na szeroką skalę, tak że czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo są powszechne. Każde urządzenie posiada swoje serce w postaci silnika. Zapewnia ono sprawne działanie, ruch, a najczęściej umożliwia działanie innych urządzeń i maszyn, które ułatwiają nam życie.

Moc silnika a jego wiek

Silniki pracują wykorzystując podstawowe prawa fizyki, przede wszystkim magnetyzm oraz prąd elektryczny. Mogą być zasilane również przez inne rodzaje energii – chemiczną, kinetyczną, potencjalną i tak dalej. Dostarczana energia wprawia w ruch odpowiednie elementy układu, które z kolei odpowiadają za rozruch całego układu i pracę urządzenia. Oczywiście w dzisiejszych czasach, przy postępie technologicznym, coraz więcej funkcji w silnikach przejmują dodatkowe układy i podzespoły sterowane przez komputery. Nowoczesne silniki elektryczne są nieporównywalnie mocniejsze i wydajniejsze od dawnych modeli – równocześnie jednak są dość obciążone mechaniczne, co wpływa ujemnie na ich żywotność. Choć producenci obiecują gruszki na wierzbie, warto samemu zebrać informacje na temat resursów – czyli żywotności – danego modelu.

Jakie mamy rodzaje silników

Sam wybór modelu jest krokiem bardzo istotnym. Trzeba dokładnie zaplanować, jaki typ silnika wybrać – moc silnika i zapotrzebowanie na energię muszą być zgodne z parametrami urządzenia, które będziemy zasilać danym modelem. Jeśli wybierzemy silnik nieodpowiedni, zbyt słaby, urządzenie nie będzie działać prawidłowo, jeśli zbyt mocny – może dojść do spalenia obwodów lub nawet groźnego pożaru.

Technologie odpowiednie dla pracy silników

Stopień zaawansowania stosowanych obecnie technologii nie pozwala laikowi zajrzeć do środka silnika i samodzielnie dokonać napraw. Można, owszem, przetrzeć wtryski, obejrzeć wał, ale zabieranie się za rozkręcanie i choćby samo czyszczenie może skutkować poważną awarią, której naprawa okaże się bardzo kosztowna. Dlatego lepiej znaleźć dobrego mechanika, który zapewni fachowe serwisowanie. Nie można zapominać również o regularnych przeglądach technicznych, mających na celu wyeliminowanie nawet drobnych usterek już na wczesnym ich etapie, zanim przerodzą się w większe uszkodzenia. Najlepiej zadbać by mechanik znał się na tym właśnie typie silnika, jaki posiadamy – będziemy mieć wówczas pewność, że ma on odpowiednie narzędzia i części wymienne, by dokonać napraw, oraz że potrafi skonfigurować parametry podsystemów tak, by nie pogorszyć sytuacji – a komputery obsługujące silniki elektryczne bywają niezwykle kapryśne.